Łańcuch jest kluczowym elementem układu napędowego roweru, stanowiąc podstawowe ogniwo łączące przednią część układu napędowego z tylną. To właśnie dzięki łańcuchowi siła pedałowania zamieniana jest na ruch do przodu, dlatego tak ważny jest zakup odpowiedniego łańcucha i jego konserwacja. Każdy rowerzysta powinien wiedzieć, jak wymienić łańcuch w przypadku awarii. Oto cenne wskazówki, które umożliwiają szybką wymianę łańcucha rowerowego.
Usunięcie starego łańcucha
Aby zdjąć łańcuch z roweru, należy go rozłączyć, co nazywane jest również zerwaniem łańcucha. Można to zrobić na kilka sposobów, w zależności od tego, czy łańcuch ma ogniwo główne czy nie. Zanim zaczniesz, przestaw łańcuch na najmniejszą tarczę i najmniejszą zębatkę. Jeszcze lepiej jest zdjąć łańcuch z przedniej tarczy lub zdjąć tylne koło z roweru. Każda z tych metod pozwoli na usunięcie napięcia z łańcucha. Jeśli masz standardowy łańcuch bez ogniwa głównego: umieść łańcuch w narzędziu do piłowania, przy czym trzpień narzędzia do piłowania powinien być ustawiony w jednej linii z trzpieniem w łańcuchu. Obracaj rękojeścią przyrządu do piłowania aż będzie można zerwać łańcuch. Jeśli masz łańcuch z ogniwem głównym: ogniwo główne ma z jednej strony trzpień, który wchodzi w wycięcie po drugiej stronie. Użyj szczypiec do ogniw głównych, aby ścisnąć piny ogniw głównych do siebie, dzięki czemu możesz otworzyć ogniwo.
Jeśli chcesz samodzielnie podjąć się wymiany łańcucha w rowerze poradnik znajdziesz na https://www.dobrerowery.pl/blog/wymiana-lancucha-reakcja-lancuchowa-czyli-dlaczego-razem-z-kaseta
Wymiana łańcucha w rowerze – szybko i profesjonalnie
Teraz czas na przewleczenie łańcucha przez tylną przerzutkę i ponowne jego połączenie. Zwróć szczególną uwagę, aby upewnić się, że prawidłowo przewlekasz łańcuch przez kółka pasowe na przerzutce tylnej. Jeśli Twój łańcuch nie ma ogniwa głównego, użyj narzędzia do łańcucha, aby ponownie połączyć łańcuch za pomocą sworznia dołączonego do nowego łańcucha. W przypadku naprawy istniejącego łańcucha należy zawsze stosować nowy sworzeń, a nie wykorzystywać istniejący. Nowy sworzeń powinien być kompatybilny z daną marką i prędkością łańcucha. Większość nowych sworzni wkłada się do połowy przy pomocy narzędzia do łańcucha, a następnie odłamuje się wystający koniec sworznia szczypcami.